Hírek

A szaxofonos Nubya Garcia, akinek afrikai gyökereit, a modern jazz elemeit és elektronikus hatásokat elegyítő zenéje a szakma lelkesedését és a közönség rajongását egyaránt kivívta. A nagy múltú DownBeat magazin a 2020-as évek meghatározó művészei közé válogatta, debütáló EP-jének összes vinyl példánya egyetlen nap alatt kelt el, besöpörte a Jazz FM és a Sky Arts legfigyelemreméltóbb új művészének járó díját, és Iggy Pop is jó szívvel ajánlotta mindazoknak, akik szerint napjainkban nem születnek olyan jó zenék, mint régen.
London a kortárs jazzélet egyik meghatározó színtere, ahol a virágzó alternatív irányzatoknak is bőséggel jut hely az ég alatt. Klubkoncertek, underground tehetségkutatók, online rádiók és független kiadók támogatják a feltörekvő tehetségeket, közülük is kiemelkedik a kilencvenes évek elején alapított Tomorrow’s Warriors nevű tehetséggondozó ügynökség. Itt tanult, és innen indította el azóta szárnyaló karrierjét az akkor még mindössze tizenhét esztendős Nubya Garcia. A camdeni születésű művész egyébként kezdetben nem a jazzszíntéren próbálgatta a szárnyait, eleinte a klasszikus zene foglalkoztatta: ötéves korától zeneiskolába járt, és első hangszere a hegedű volt. Tízévesen próbálta ki a szaxofont, amely örökre megváltoztatta az életét: a Camden Jazz Bandben és a Royal Academy of Music junior jazzprogramjában eltöltött évei pedig megalapozták későbbi sikereit. Innen szinte egyenes út vezetett a Berklee College of Musicra, majd a Trinity Laban Conservatoire of Music and Dance jazzelőadó szakára, amelyen kitüntetéssel diplomázott. Bár egyéni hangjára igen hamar rátalált, Garciának természetesen vannak példaképei, mélyen tiszteli Sonny Rollins, Dexter Gordon és Miles Davis munkásságát, de nagy hatással volt rá rézfúvós nevelőapja hangszerarzenálja és édesanyja reggae-től a latin és a klasszikus zenén át a soulig terjedő lemezgyűjteménye is. Garcia fiatal kora ellenére is igen gazdag alkotói pályát tudhat a háta mögött, játszott például a kizárólag női előadókból álló Nérijában és a Maisha nevet viselő afrojazzszextettben, dolgozott Makaya McCravennel, Shabaka Hutchingsszal, a MOBO-díjas Moses Boyddal és a legendás producerrel, Congo Nattyvel, de az ikonikus Ezra Collective-vel és a Theon Cross Trióval is muzsikált.
Kapcsolódó linkek
-
Interjúk
„A művészet természetéből adódik, hogy egy művész mindig ellenzékben van, mert kritikus”
A Stúdió K Színház egy brand. Bárki, aki elmegy megnézni egy előadásukat, tudja, hogy nem igazán foghat mellé, mert a színészek, a közeg, az ottani légkör sugározza a professzionalizmust. Barna Zsombor -
Interjúk
Miről álmodik a színigazgató?
Megszoktuk, hogy a Játékszín előadásaira nehezen lehetett jegyet kapni, megkérdeztem tehát Bank Tamást, az igazgatót, hogyan látja a színház helyzetét napjainkban. Lovas Ildikó -
Interjúk
„Élvezem, hogy nem a 3. emeleti szobámból látok rá a színház működésére, hanem a legfontosabb szögből: a színpadon állva.”
A Vígszínház évadzáró bemutatója Valló Péter rendezésében Mary Chase vígjátéka, a Barátom, Harvey. A láthatatlan, több mint 2 méteres nyúl Elwood bácsi életét teszi boldoggá, akit Rudolf Péter alakít. A Vígszínház igazgatója ebben a szerepben áll először színpadon az általa vezetett intézményben. Közben a napi ügymenet mellett a jövő évadot is tervezni kell. Tud ebben segíteni Harvey? Rudolf Péterrel beszélgettünk. Farkas Éva