Theater Online
Instagram
  • Nyitólap
  • Képgaléria
  • Színházak
  • Portré
  • Hírek
  • Írások
  • Bemutatók
  • HTMSZ
  • Képügynökség
  • TESzT

    Színházak

    Veszprémi Petőfi Színház

    • Előadások
    • Galériák
    • Hírek
    • Írások
    • Műsor
    • Épület
    • Igazgatóság
    • Történet
    • 2022/2023
    • 2018/2019
    • 2017/2018
    • 2016/2017
    • 2015/2016
    • 2014/2015
    • 2013/2014
    • 2012/2013
    • 2011/2012
    • 2010/2011
    • 2009/2010
    • 2007/2008
    • 2006/2007
    • 2005/2006
    • 2004/2005
    • 2003/2004
    • 2002/2003
    • 2001/2002
    • 2000/2001
    • 1986/1987

    Carlo GoldoniA komédiaszínház

    • Orazioa társulat igazgatója, a komédiában OttavioBregyán Péter
    • Placidaprimadonna, a komédiában RosauraCsarnóy Zsuzsanna
    • Beatricemásodik színésznőLőrincz Zsuzsa
    • Eugeniomásodik szerelmes, a komédiában FlorindoSzeles József
    • LelioíróTóth Loon
    • EleonoraénekesnőBajcsay Mária
    • Vittoriaszínházi mindenes, a komédiában ColombinaMódri Györgyi
    • Toninovelencei figura, a komédiában PantaloneNyirkó István
    • Petronioa komédiában DottoreKőrösi Csaba
    • Anselmoa komédiában BrighellaKanda Pál
    • Giannia komédiában ArlecchinoMáté P. Gábor
    • rendezőAnca Bradu
    \"ORAZIO: Bizony, barátom, ha nem takarékoskodnánk, hamar tönkremennénk. A színészeknek mindig üres a zsebük, mert amit megkeresnek, azonnal el is költik. Jó, ha találni közülük egyet-kettőt, aki adósság nélkül kezdi a szezont. Hol jól megy a dolguk, hol meg szűkölködnek.\"

    Végig nevetett és végig nevettetett egy izgalmakkal teljes évszázadot, méghozzá két nyelven: olaszul és franciául. A kor nevezetes, nagy hatású írói - Voltaire, Rousseau, a Bécsben élő olasz Metastasio, Goethe - elismeréssel írnak, beszélnek róla. Van úgy, hogy vígjátékait egyszerre játsszák Párizsban, Velencében, Bécsben, Weimarban. A felvilágosodás fénykorában ő is harcos felvilágosodottnak számít. De öregkorában, megérve a nagy francia forradalmat, meghőköl. Halála óta is a legtöbbet játszott színpadi szerzők közé tartozik. A nagy ókori görög és latin komédiaszerzők, és az előbbi században élt Moliere után ő fedezi fel a színpad számára a humor új forrásait, amelyek azóta is elemei az újkori és még újabb kori vígjátékoknak. Több mint 150 színjátékot írt, ezeknek java része vígjáték. Az antik görög drámákat és főleg a latin vígjátékírókat - Terentiust, Plautust - végigolvasta. Ezektől tanulta meg a humor lényegét. Úgy készült tudósnak, hogy már diákkorában drámákat írt. És az életben megismert érdekes alakokat szerepekké formálta. Előbb vidéki színjátszók, majd hamarosan városi színészcsoportok is felismerték drámáinak hatásosságát. A komédiaszínház című darabjában megújítja a vígjátékot. Egyetlen szín, maga a színház, ahol a komédiákat játsszák. Orazio, a társulat igazgatója: \"Ľnagyon ki kell tennünk magunkért. Az emberek már torkig vannak azzal, hogy mindig ugyanazt lássák, ugyanazt hallgassák.\"
    Az egyszerű cselekmény - Moliére Versailles-i rögtönzés című komédiájára emlékeztetőn - a Girolamo Medebac vezette velencei színtársulat életét eleveníti meg - színházi gyakorlat közepette, a \"színház a színházban\" keretei között mutatja be az egyes színészeket. Éppen A fiával versengő apa című bohózat próbája folyik, és az egymás után érkező színészek vallomásaiból ellentmondásos kép rajzolódik ki. Placida, a primadonna szavai jelzik: a világ már ráunt arra, hogy a színpadon mindig ugyanazokat a szavakat hallja, ugyanazokat a játékfordulatokat lássa. Ugyanakkor Tonino a maszkkomédiások panaszának ad hangot amiatt, hogy a jellemvígjáték a feje tetejére állította a komédiásmesterség szabályait. A rögtönzéshez szokott szerencsétlen komédiás - így Tonino - arra kényszerül, hogy előre megírt szöveget magoljon, élete pedig folytonos reszketés, mert ha a színpadra lép, rögtön az jut eszébe: nem tudja elég jól szerepét és belesül.
    Goldoni színészeit valóságos és köznapi dimenzióban mutatja be, így a cselekmény előrehaladtával azok teljes természetességgel lépnek át a valóságot tükröző színpadi fikcióból a \"színház a színházban\" játék kettős képzelt világába. A játéknak ez a mozgása töretlen a való és a valószerű, a reális és a fiktív síkok között. Goldoni vígjátéka Pirandello Hat szerep keres egy szerzőt című komédiájának dramaturgiáját eredeti módon előlegezi.

    2003. 02. 21.

    Galéria

    • A komédiaszínház
      A komédiaszínház
      A komédiaszínház
      A komédiaszínház
      A komédiaszínház Petőfi Színház
      2003. február 18.
      Petőfi Színház

    Játszóhelyek, társszínházak, fesztiválok

    • Latinovits-Bujtor Játékszín

    Színház-választó

    Válassza ki a keresett színház kategóriáját majd nevének kezdőbetűjét vagy használja a keresőt!
    • budapesti
    • vidéki
    • nyári
    • határon túli
    • külföldi
    • nemzetiségi
    • fesztivál
    • intézmény
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs

    Partner oldalak

    Az oldal megjelenését támogatja: Nemzeti Kulturális Alap Magyar Művészeti Akadémia Emberi Erőforrások Minisztériuma Kulturális és Innovációs Minisztérium Petőfi Kulturális Ügynökség
    © 2025. - THEATER Online - theater.hu