Theater Online
Instagram
  • Nyitólap
  • Képgaléria
  • Színházak
  • Portré
  • Hírek
  • Írások
  • Bemutatók
  • HTMSZ
  • Képügynökség
  • TESzT

    Színházak

    Szigligeti Színház Nagyárad

    • Előadások
    • Galériák
    • Hírek
    • Írások
    • Műsor
    • Épület
    • Igazgatóság
    • Történet
    • 2024/2025
    • 2023/2024
    • 2022/2023
    • 2021/2022
    • 2020/2021
    • 2019/2020
    • 2018/2019
    • 2017/2018
    • 2016/2017
    • 2015/2016
    • 2014/2015
    • 2013/2014
    • 2012/2013
    • 2011/2012
    • 2010/2011
    • 2009/2010
    • 2008/2009
    • 2007/2008
    • 2006/2007
    • 2005/2006
    • 2004/2005
    • 2003/2004
    • 2002/2003
    • 2001/2002
    • 2000/2001
    • 1999/2000
    • 1998/1999
    • 1997/1998
    • 1996/1997
    • 1995/1996
    • 1994/1995
    • 1993/1994
    • 1992/1993
    • 1991/1992
    • 1990/1991
    • 1989/1990
    • 1988/1989
    • 1987/1988
    • 1986/1987
    • 1985/1986
    • 1984/1985
    • 1983/1984
    • 1982/1983
    • 1981/1982
    • 1980/1981
    • 1979/1980
    • 1978/1979
    • 1977/1978

    Tamási ÁronŐsvigasztalás

    Drámai költemény
    • Csorja Ádámszékely ősgyökérMiske László
    • Csorja AmbrusÁdám, bátyjaMeleg Vilmos
    • Kispál Julaárva leányFábián Enikő
    • Gálfi Bencecsendőr legényFekete Károly
    • Szeredai Szándék LajosVarga Vilmos
    • Albert ZsigaHajdu Géza
    • GazsiSzentmiklósi József
    • DénkóDarkó István
    • ElnökGábor József
    • ÜgyészLaczó Gusztáv
    • VédőÁcs Tibor
    • Elsõ bíróBelényi FerencSzabó Lajos
    • Második bíróBorsos Barna
    • CsendőrTóth György
    • 48-as obsitosBalla Miklós
    • rendezőSzabó József
    • díszlettervezőGörgényi Gabriella
    • jelmeztervezőMarie-Jeanne Lecca
    • színpadi változatSzabó József
    • zeneDankó János
    • díszlettervező munkatársaKudelász József
    • fénytervezőMerk János
    • fővilágosítóVasile Bejan
    • hangBodonea Valentin
    • súgóKörner Anna
    • ügyelőMihály Katalin
    • a rendező munkatársaWeiss István

    „Az Ősvigasztalást Tamási Áron Amerikában írta 1924-ben és onnan küldte haza a kolozsvári magyar színház pályázatára. A darab nem nyert és bemutatásra sem találták alkalmasnak. Még írója is később úgy említi, mint «komor és darabos vázlatot», melynek kézirata is elkallódott. A kézirat az író halála után került elõ, ősbemutatója pedig 1978-ban volt a Pécsi Nemzeti Színházban.

    Az Ősvigasztalás… újszerűsége az a kezdeményező bátorság, ahogy a népi hitvilág mélységei, ősi mélyrétegei felé tapogatódzik. Az Európán végigsöprő modernista irányzatok korában egy zárt népcsoport hit- és mondavilágát európai rangra emelte a magyar irodalomban.

    A 20. század elején, amidőn a dráma játszódik, a cselekmény nem a valóság, hanem inkább az abszurdumok sűrűjében jár: a havasi tisztáson Csorja Ambrust végakarata szerint halála után öccse, Ádám máglyán égeti el, hamvát összeszedi egy cserépedénybe s abba saját vérét is belekeveri. A bonyodalomnak ez a merész indítása nyilván jelképi értelmű és visszavezethető arra felismerésre, hogy a válságos helyzetbe jutott népnek, pontosabban a székelységnek valamiképpen utat kell találnia, ki kell verekednie magát évszázados balsorsának viszontagságaiból. A fiatal íróban felmerül, mint lehetőség, hogy a felemelkedés útja csak az ősi, romlatlan, a civilizáció által nem érintett régi élet feltámasztása révén elképzelhető, szemben az úri világgal, a várossal, a képmutató hatalommal és törvényekkel.

    Szól az író ítélete az önpusztító virtuskodás, a vak, az elvadult szenvedélyek kegyetlensége, a paraszti nyomorúságot megtetéző álhősiesség felett. Az italba, mámorba való menekülés a század eleji székely falu nyugalmát, életét megtizedelő hétköznapja volt. A darab végén szól a biztatás: Éljetek! És küzdjetek! – a tragikus feszültséget kellene hogy feloldja…

    Az Ősvigasztalásban nemcsak abszurd különösség van, hanem humor irónia, igazi népi derű, vérbő életszeretet.. Itt szikrázik az a fajta humor, odamondás és feleselés, amelynek birtokában a későbbi híres tamási-alakok elnyomóik fölé emelkednek, bátorítást kapva a népi bölcsesség fölényéből a küzdelemre. Az Ősvigasztalásban csírájában mutatkozott meg mindaz a sokféle lehetőség, amely Tamási művészetét kivirágzása idején egyedülállóvá tette a 20. század magyar irodalmában.” (Izsák József, műsorfüzet)

    Az előadást Szabó József rendezte. A siker túlszárnyalta az operett-siker számokat. 1983. májusában bemutatták Debrecenben, majd Budapesten is, az Egyetemi Színpadon. A háború vége óta ez volt a nagyváradi magyar társulat első budapesti vendégjátéka. Jelen volt a budapesti színházi és kritikai élet sok meghatározó egyénisége. És jelen voltak a Román Nagykövetség munkatársai is… A magyar társulat vezetése ezért a turnéért utólag megrovásban részesült.

     Történik a Székelyföldön, a XX.század első esztendejében.


    1982. 02. 06.

    Játszóhelyek, társszínházak, fesztiválok

    • Lilliput Társulat - Nagyvárad
    • Nagyvárad Táncegyüttes
    • Transilvania Színpad

    Színház-választó

    Válassza ki a keresett színház kategóriáját majd nevének kezdőbetűjét vagy használja a keresőt!
    • budapesti
    • vidéki
    • nyári
    • határon túli
    • külföldi
    • nemzetiségi
    • fesztivál
    • intézmény
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs

    Partner oldalak

    Az oldal megjelenését támogatja: Nemzeti Kulturális Alap Magyar Művészeti Akadémia Emberi Erőforrások Minisztériuma Kulturális és Innovációs Minisztérium Petőfi Kulturális Ügynökség
    © 2025. - THEATER Online - theater.hu