Theater Online
Instagram
  • Nyitólap
  • Képgaléria
  • Színházak
  • Portré
  • Hírek
  • Írások
  • Bemutatók
  • HTMSZ
  • Képügynökség
  • TESzT

    Színházak

    Szigligeti Színház Nagyárad

    • Előadások
    • Galériák
    • Hírek
    • Írások
    • Műsor
    • Épület
    • Igazgatóság
    • Történet
    • 2024/2025
    • 2023/2024
    • 2022/2023
    • 2021/2022
    • 2020/2021
    • 2019/2020
    • 2018/2019
    • 2017/2018
    • 2016/2017
    • 2015/2016
    • 2014/2015
    • 2013/2014
    • 2012/2013
    • 2011/2012
    • 2010/2011
    • 2009/2010
    • 2008/2009
    • 2007/2008
    • 2006/2007
    • 2005/2006
    • 2004/2005
    • 2003/2004
    • 2002/2003
    • 2001/2002
    • 2000/2001
    • 1999/2000
    • 1998/1999
    • 1997/1998
    • 1996/1997
    • 1995/1996
    • 1994/1995
    • 1993/1994
    • 1992/1993
    • 1991/1992
    • 1990/1991
    • 1989/1990
    • 1988/1989
    • 1987/1988
    • 1986/1987
    • 1985/1986
    • 1984/1985
    • 1983/1984
    • 1982/1983
    • 1981/1982
    • 1980/1981
    • 1979/1980
    • 1978/1979
    • 1977/1978

    Luigi PirandelloHat szereplő szerzőt keres

    Színmű
    • ApaKardos M. Róbert
    • AnyaTóth Tünde
    • MostohalányMezei Gabriella m.v.
    • FiúDimény Levente
    • KisfiúFábián Tamás m.v.
    • KislányBődi Csenge m.v.
    • Madame PaceHalasi Erzsébet
    • IgazgatóDobos Imre
    • Első színésznőFirtos Edit
    • Első színészifj. Kovács Levente
    • A második színésznőFábián Enikő
    • A fiatal színésznőGajai Ágnes
    • A fiatal színészSzotyori József
    • SzínészTóth AlbertPál HunorCsepei RóbertKiss CsabaVarga Balázs
    • SzínésznőMolnár JúliaKovács Enikő
    • ÜgyelőHajdu Géza
    • SúgóCsíki Ibolya
    • TitkárKocsis Gyula
    • SzínpadmesterCsatlós Lóránt
    • rendezőZakariás Zalán m.v.
    • díszlettervezőCsiki Csaba m.v.
    • jelmeztervezőGyörgy Eszter m.v.
    • ügyelőJoó Emilia
    • súgóŢentea Katalin
    • hangZsurka JózsefBősze László
    • világításNosz BotondNagy Imre
    A Hat szereplő szerzőt keres a 20. század legtöbbet feldolgozott darabja. Azzal foglalkozik, amit a legtöbb dráma feledni igyekszik: a színházi előadás valóságának és a megjelenítés illúziójának viszonyával. A 20. századra elvesztek az illúziók, hiteltelenné váltak a szerepek, ez vezetett a dráma válságához. A szöveg szereppé vált, a színész pedig a látszat kézművesévé. Pirandello azt vizsgálja, megmaradt-e még a valóság és az előadás összekapcsolódásának lehetősége. A Hat szereplő szerzőt keres jelképes alakjai nem tudják, mit cselekedjenek, hiszen csak jelmezek, csak szerepek, akiket még nem írt meg senki. De amikor bármelyiket megírják, akkor ő már nem ő: egyéniségből hazug személyiségek lettek. Egyszerre szorongató és bohózatos játék ez.

    “Azon iparkodunk, hogy megfojtsuk azt, ami anekdotikus, eltöröljük a »jól megcsinált darab fogalmát«... Pirandello fogta magát egy napon, és egy elmés csínnyel [...] teljesen megfojtotta: a Hat szereplő szerzőt keres című darabjával”, írja Jean Anouilh egy levelében. 1921-ben, illetve még inkább az 1925-ös átdolgozás után, a szerző valóban egy merészen új művet bocsátott útjára – azóta is a szimbolizmustól, az expresszionizmustól kezdve a futurizmusig számos irányzattal rokonítják. A mű ősbemutatója, bár többek érdeklődését és rokonszenvét felkeltette, Rómában megbukott, néhány nappal később Milánóban azonban viharos sikere lett, s ezután már a világhír következett. Az 1923-as párizsi bemutatóról mint a kor francia kulturális életének nagy eseményéről emlékeznek meg: az orosz származású Georges Pitoëff rendezte, és főszerepét (az Apát) is ő alakította. Értelmezésében a darab expresszionista látomás volt: a szereplők felvonón érkeztek a színpadra, erős, zöldes fény világította meg őket. Pirandello kezdetben ugyan idegenkedett ettől az interpretációtól, de hamarosan felismerte jelentőségét, s hatása érezhető darabja végleges változatán is.

    Az előadás rendezője, Zakariás Zalán a bukaresti I. L. Caragiale Színház- és Filmművészeti Egyetem rendezői szakán végzett 2006-ban. Legutóbb a székelyudvarhelyi Tomcsa Sándor Színház társulatával dolgozott együtt, Ödön von Horváth darabját, a Mesél a bécsi erdőt vitte színre, az udvarhelyi társulat ezzel az előadással vett részt az idei Magyar Színházak Kisvárdai Fesztiválján. Emellett rendezett még Sepsiszentgyörgyön, Bukarestben és Kolozsváron is.

    *Luigi Pirandello (1867—1936) sokak szerint a 20. század legnagyobb hatású drámaírója, de csak 31 éves korában jutott eszébe drámát is írni, és 49 éves, amikor első színpadi sikerét aratja. Szicíliai volt. Örökölte a dél-itáliainál is dél-itáliabb nép nyelvét is, szenvedélyességét is. Családja kétszer is kitagadta, mert olyan nővel jegyezte el magát, akit a szülők nem kívántak menyükül. Miután otthon kitagadták, ő mind a két menyasszonyt otthagyta. Változatos szerelmi élete hamarabb lett közismert a szicíliai jobb körökben, mint írói tevékenysége. Később megismerkedett apja üzlettársának leányával, és beleszeretett. Ennek végre a szülők is örültek, hiszen a házassággal a kénbánya és kénnagykereskedés tulajdonjoga egyesült. Egy földcsuszamlás következtében azonban az óriási kénbánya beomlott. A nagyvállalkozás egyik percről a másikra tönkrement.A gondtalanságot biztosító jövedelem semmivé vált. Pirandello felesége előbb búskomorságba esett, majd hamarosan kitört rajta az elmebaj. Kényszerképzetei keletkeztek, tudathasadás zavarta elméjét, nem tudta megkülönböztetni a tényeket és képzeletét. Pirandello azonban már annyira szerelmes volt megzavarodott feleségébe, hogy nem engedte őrültekházába. Vállalta, hogy otthon ő maga ápolja. Ettől kezdve, hogy megmaradjon a lelki összhang, beleélte magát az asszony kényszerképzeteibe, berendezkedett a tudathasadásba. Csak így érthető igazán legnagyobb drámáinak jellemábrázolása: a tudat állandó kettősségének reális színrevitele. Így éltek közel húsz évig, az asszony haláláig. A normális nők mellett hűtlen volt, az elmebeteghez szerelmesen hű maradt. Majd az özveggyé vált férfi, túl ötvenedik évén mindhaláláig hajszolta és váltogatta a nőket, főleg a szerepeit sikerrel játszó színésznőket.

    2010. 10. 23.

    Játszóhelyek, társszínházak, fesztiválok

    • Lilliput Társulat - Nagyvárad
    • Nagyvárad Táncegyüttes
    • Transilvania Színpad

    Színház-választó

    Válassza ki a keresett színház kategóriáját majd nevének kezdőbetűjét vagy használja a keresőt!
    • budapesti
    • vidéki
    • nyári
    • határon túli
    • külföldi
    • nemzetiségi
    • fesztivál
    • intézmény
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs

    Partner oldalak

    Az oldal megjelenését támogatja: Nemzeti Kulturális Alap Magyar Művészeti Akadémia Emberi Erőforrások Minisztériuma Kulturális és Innovációs Minisztérium Petőfi Kulturális Ügynökség
    © 2025. - THEATER Online - theater.hu