Kapolcsi torténet
A legnagyobb gondunk a finanszírozás bizonytalansága miatti permanens tervezhetetlenség .
A fesztivált bonyolító Kapolcsi Kulturális és Természetvédelmi Egyletnek sem említhető vagyona, sem tőkéje nincs. Biztos fedezet nélkül hitelt felvenni az öngyilkossággal lenne egyenlő!
Nonprofit, közszolgálati fesztiválunkat biztos állami résztámogatás nélkül - a saját bevételeink növekvő volumene ellenére - nem tudjuk sem megtervezni, sem megvalósítani.
Ellentétben más – országos, ill. régiós kihatású, nagyvárosokban rendezett - fesztiválokkal - Pécs/POSZT, Miskolc/Operafesztivál - a Művészetek Völgye nem számíthat az önkormányzatok financiális támogatására. (Lásd: kistelepülések általános helyzete)
Fesztiválunk összes költségéhez képest 2004-ben 64,6 % , 2005-ben 55,5 %, 2006-ban 37,7 %, 2007-ben már csak 32,8 % volt a központi támogatás.
Az ország helyzete és egyéb problémák miatt csökkent a szponzorok száma, magán, ill. egyéb mecenatúra gyakorlatilag nem létezik.
„Egyediségünk” , besorolhatatlanságunk miatt a hagyományos és bevált marketing-pr stratégiák a Völgyben sorra csődöt mondtak , hisz igazán se gazdasági , se politikai érdek nem kapcsolható fesztiválunkhoz , hiába volt a nagyszámú látogató. A szponzorokat (mély főhajtás a kivételeknek) nehezen tudtuk magunk mellé állítani, mert ha feladjuk „elveinket” (pl. vizuális környezetszennyezés), akkor elveszítjük közönségünk egy jelentős részét.
Ráadásul 140 kilométerre Budapesttől. Ennek ellenére 2007-ben már 68,1 % volt a saját bevételünk, amely a hazai kulturális fesztiválok viszonylatában is kiemelkedőnek mondható !
Az EU-s pályázatokon –a finanszírozás anomáliái miatt – nem tudunk részt venni.
Pályázati lehetőségeink, lehetetlenségeink 2008-ban
1/ Az NKA és az ÖTM közös pályázatánál (ún. regisztrációs pályázat) a Balaton régió területén lévő rendezvények- a kiírás értelmében - automatikusan kiesnek, így a Művészetek Völgye is.
2/ Az említett Balaton régiós rendezvénypályázaton (KDOP 2007/2.1.1/D – A BALATONI TÉRSÉG TURISZTIKAI VONZEREJÉNEK NÖVELÉSE - rendezvények megvalósítása) viszont minimum 20 millió (max.50 millió) forintot lehetne pályáznunk, ám az ún. de minimis, azaz „csekély összegű” támogatás szabályai miatt erre sem pályázhatunk
3/ „A Balatoni turisztikai régió ismertségét növelő…marketingeszközök és…turistautak..” (Kód: 2008-TU-BALATON-3)
Nem indulhatunk, lásd de minimis!
4/ Az NKA Kiemelt Kulturális Programok Kollégiuma (jobb esetben) csak március végén írja ki a nyári rendezvényekre szóló pályázatát. Ezen vagy nyer Egyletünk, vagy nem.
Kiírás: még nincs Beadás: nem tudott Elbírálás: nem tudott
5/ „A Balatoni turisztikai régióban….regionális rendezvények” (Kód:2008-TU-BALATON-2) pályázatnál max. 20 milliós fesztivál indulhat és csak 5 millió forintot lehet nyerni. Kitétel még, hogy más turisztikai célelőirányzattól nem lehet pénzt kapni.
Kiírás: márc.10. Beadás : április 15. Elbírálás: 90 nap – július 15.
KONKLÚZIÓ:
Az állami résztámogatások volumenének ismerete nélkül lehetetlen a szponzorokkal tárgyalni és érdemi szerződéseket kötni!
Lehetetlen a fesztivál nagyságát, költségvetését megtervezni!
A fentiek hiányában képtelenség lekötni a művészeket és a fesztivált kiszolgáló infrastruktúrát !
Tájékoztattuk:
2008. február 21-én az OKM tárca vezetőjét
2008. február 19-én az ÖTM szakállamtitkárát
2008. március 6-án a Völgytelepülések polgármestereit
2008. március 10-én a közönséget
Az „elmaradás” következményei:
1/ Az államháztartás bevétele csökken!
A Művészetek Völgye az államháztartás szempontjából gazdaságilag is nyereséges, hisz a rendezvény mérlege az állami költségvetés szintjén is pozitív. Az adók, járulékok stb. formájában befolyó összegek jelentősen meghaladják az állami támogatás mértékét.
Az állam ehhez a haszonhoz egy tisztán kulturális, közszolgálati, nonprofit rendezvény által jut hozzá! (A mikrorégiós, települési fejlődés emberi és anyagi hasznáról nem is beszélve!)
2/ A fesztiválnak helyet adó 6 település önkormányzatai, intézményei, polgárai bevételének jelentős hányadát teszi ki a rendezvényből eredő elsődleges és másodlagos bevétel.
Pl.: Kapolcs éves költségvetési főösszege 75 millió forint. Ennek több mint 10 %-át ( 2007-ben 8,7 millió forintot) „hozta be” a rendezvény. Ennek eredményeként tavaly már nem szorultak un. ÖNHIKI-s támogatásra...
3/ A helyi falusi turizmust segítő kisvállalkozások (szoba és sátorhely kiadók, Völgymunkások, helyi szolgáltatások, stb.) jelentős összegtől esnek el, ezáltal megszűnnek az innovációs lehetőségek. Az elmúlt években megtörtént komoly fejlesztések (kemping, vendéglátó egység, szabadtéri színpadok, stb.) válnak kihasználatlanná.
4/ Nagy a veszélye, hogy profitorientált, nem minőségi programokat hozó un „kulturális” szerveződések telepednek rá a fesztivált vesztett településekre.
5/ 2007-ben az Egylet létrehozta a Völgy-Köz-Pontot. A koordinálási, térségfejlesztési feladatokat ellátó irodát a rendezvény nélkül nem tudjuk fenntartani. A további fejlődés lehetőségei - a közös pályázatok és források felkutatása, a Völgyadatbázis rendszeres felújítása – ellehetetlenülnek.
6/ Kapolcson a két falumúzeum épületét (XVIII. századi Kovácsműhely Múzeum és a Falumalom Múzeum) nem tudjuk fenntartani.
7/ Az amúgy is gyenge lábakon álló „Völgy jövőkép” – a fesztivál megszűntével – teljesen elenyészik.
8/ A 70 %-ban visszajáró Völgyközönség cserbenhagyása
Alapkérdés
Miért mond le az állam a két évtizede működő, kulturális értékkel, jelentős turisztikai hatással bíró, pozitív társadalomfejlődést elősegítő nonprofit fesztivál révén keletkező pénzbevételről?
Nem luxus ez?
Bejelentés 1 :
a huszadik…
jubileumi,
1 hónapig tartó
MŰVÉSZETEK VÖLGYE
2009. július 3. – augusztus 2.
Bejelentés 2 :
Szomorú a helyzetünk és abszurd.
De.
BŰVÉSZETEK VÖLGYE
2008. július végén – augusztus elején
egy bűbájos fesztivál…
egy gigacsiga pörformansz…