Színházak
Kolozsvári Állami Magyar Színház
Ernesto AnayaLas Meninas
- VélazquezSzűcs Ervin
- Margarita InfánsnőImre Éva
- MaribárbolaSinkó Ferenc
- Menina 1Györgyjakab Enikő
- Menina 2Kató Emőke
- Infánsnők kórusaVindis AndreaMarosán CsabaLaczkó Vass RóbertFarkas LórándKicsid Gizella
Digitális nyomtatás: Westiment
- rendezőAndrei Măjeri
- díszlettervezőIrina Chirilă
- jelmeztervezőLucian Broscățean
- fordítóHorváth János Antal
- zenei összeállításAndrei Măjeri
- zenei vezetőIncze G. Katalin
- hangAdrian Piciorea
- illusztrációKeszeg Ágnes
- stylistDiana FloreCarmen Cherecheș
- színpadi mozgásBordás Attila
- vivásHabala Péter
- fényMaier Sándor
- hangMakai András
- rendezőasszisztensFogarasi Alpár
- ügyelőBöjthe Pál
Ernesto Anaya Las Meninas [Az udvarhölgyek] című drámája – melyet a Kolozsvári Állami Magyar Színház tehetséges színészeinek nagyszerű előadásában láthatunk – a művész létállapotáról szól, párhuzamba állítva a Spanyol Aranykort és a posztmodern korszakot. Mindkettőre érvényes, hogy „a világ egy kép”, és „a kép minden”. A szöveget nagyon eredeti szerkezet és formabontó mechanizmusok jellemzik.
Egy olyan történelmi közegben, melyet átsző a fikció, és amely hanyatlása előtti csúcspontját éli, az elképzelhető legnagyobb hóbort a halhatatlanság utáni vágy. Úgy tűnik, egy zseniális festmény az egyetlen kiút. Csakhogy a főhős – és mindenki célpontja –, Diego Velázquez szerint másképp kell kivívni az utókor tiszteletét. Lemond festői állásáról (ezt akkoriban nem tekintették művészetnek) és komoly munkát keres; a palota intézője lesz, ahol aztán évekig várja, hogy valami fontos feladatot kapjon. Az infánsnő és társai arra vágynak, hogy megörökítsék őket egy festményen, amely „szebb legyen a Mona Lisánál”. Így aztán a két világnézet folyton összeütközésbe kerül, hol tragikus, hol komikus, hol meg parodisztikus hangulatban.
A két szexuálisan éretlen lány, akikben erotikus ábrándokat ébreszt az Inkvizíció; a lecsúszott hercegnő, aki halálugrásaival a teljes abszolutizmust idézi meg; az álruhás törpenő jóslatai, de mindenekelőtt a királyi udvarban eluralkodó üldözési mánia, dominószerűen generálják a tréfás helyzeteket, amelyek végül felélesztik a zseniális festőben az ihlet lángját. Zsarolás, besúgás, befolyással való üzérkedés, szertartások és varázslások – minden eszköz bevetésre kerül. A rendezés szokatlan szereposztással és üres színpadtérrel dolgozik. A rabszolgák és uraik, akik mindegyre szerepet cserélnek, valamennyien idomtalan alakokat ábrázolnak. Mi pedig ott vagyunk közöttük, és ők folyamatosan faggatnak, tükröznek, provokálnak bennünket.
„Minden csak újrajátszott halál, egy utazás a kihalás, a vég felé.”
Andrei Măjeri
2019. 03. 29. Stúdióelőadás a nagyszínpadon
Az előadás hossza: 110 perc szünet nélkül