Hírek
A Centrál Színház október végén mutatta be a nagy sikerű Házassági leckék középhaladóknak után a Házassági leckék középhaladóknak 2 című előadását Puskás Tamás rendezésében.
Florian Zeller írta a Házassági leckék középhaladóknak mindkét részét. Mióta van az első műsoron?
– 2016. december 23-án mutattuk be, 2020-ban pedig már a Covid elmosta az előadásait, tehát 3 év alatt közel 150-szer játszottuk, ami izmos sikernek mondható.
A nagy sikerre tekintettel a tavaszi karantén alatt is ment a Házassági leckék - igaz, más formában.
– Kerestük annak a lehetőségét, hogyan szólíthatnánk meg a nézőinket, amikor hirtelen magunkra maradtunk. Az Örkény Színház remekül tud streamelni darabokat, mert vagy saját átiratokat játszanak, vagy olyan darabokat, aminek a szerzője már 75 évvel ezelőtt meghalt, tehát többnyire nem jogdíjkötelezettek az előadásaik. A Centrál azonban nehéz helyzetben van, mert mi modern, külföldi szerzőket játszunk. Kértük őket, engedjenek minket is az online térbe, de érthető módon nem engednek. Azt mondják, majd elmúlik a járvány, újra visszatér a néző. Miért arassanak most zöldet, mikor később arathatnak érettet? Tehát előadások streamelése helyett azt találtuk ki tavasszal, hogy szövegösszemondó próbákat tartunk – az mégsem előadás, s ebbe nem is kötött bele senki.
Láthatóan Florian Zellert izgatja a hazugság, ami a házasságoknak gyakori velejárója. Mégis első darabjának Az igazság címet adta, csak a másodiknál nevezte nevén a dolgot. Viszont ti teljesen más címen játsszátok.
– Igen, Zellernek láthatóan tetszik a téma. Ha úgy tetszik, a házasság témája. Miért nem akar mostanában működni ez az intézmény, ami oly sok évezreden keresztül remekül üzemelt, vagy ha nem is, a bajokat többnyire a szőnyeg alá söpörték? Szerintem azonban őt az önzés témája érdekli, a kétségbeesett örömkeresésé, amely minden szabályt fölborít, minden mást ennek rendel alá. Először Az igazság című darabot írta meg. Az a mi találmányunk volt, hogy Házassági leckék középhaladóknak címen hirdettük meg. Olvastam a darabot angolul, magyarul, láttam Londonban, ahol tisztes sikere volt, néha elmosolyodtak rajta az angol nézők. Én azonban úgy véltem, hogy Zeller darabja a 19. század végi francia komédiaszerzők – Labiche, Courteline, Feydeau - hagyományát folytatja. Főleg az első kettő “ereszd el a hajamat” stílusú komédiaszerzők voltak, s Zeller mintha az ő nyomdokaikon járva írta volna Az igazságot. Viszont azt gondoltam, ha ezen a címen hirdetjük ennek a nálunk még ismeretlen szerzőnek a művét, akkor mindenki Brechtre gyanakszik majd, és távol marad a színháztól. Jobb lesz a Házassági leckék középhaladóknak cím - gondoltam, amibe először bele is kötöttek. Erre azt kérdeztük: mi a jobb? Pénzt keresni nagy sikerrel, vagy megbukni az eredeti címmel? A kompromisszum a szórólapon olvasható. Aztán néhány évre rá Zeller megírta A hazugságot is. Úgy tűnik, korunk emberének önzése kimeríthetetlen téma. Márpedig éppen a házasság nem az önzésre van kitalálva. Ott két ember összekapaszkodásáról, közteherviselésről, a közös célok megvalósításáról van szó. Ha úgy mennek bele a párok - és ez elég ijesztő -, hogy minden embernek csak a saját boldogsága fontos, az elég gyorsan váláshoz vezet. Felmérések szerint Párizsban átlagosan már csak 7 évet töltenek együtt a párok, ami bizony egy gyerek felneveléséhez édeskevés.
A mostani második bemutatónál maradtatok a jól bevált címnél, odabiggyesztve a 2-es számot. Érzem a nézőfogásnak a műveletét…
– Jobb, ha tudják, mit kínálunk. Amikor először vettük elő a darabot, a Zeller név önmagában még nem volt nézőcsalogató, és kétségtelen érdemei dacára még ma sem az. A Házassági leckék középhaladóknak ezzel a négy színésszel – Stohl András, Balsai Móni, Kovács Patrícia, Schmied Zoltán - viszont kapós lett. Komoly sikert arattunk, dőlt a nép. Ennél az előadásnál miért titkolnánk, hogy ez ugyanaz a darab, hogy ugyanazokkal a figurákkal találkozhatnak az első rajongói ismét– Michellel, Laurence-szel, Alice-szel és Paullal, de legfőképpen ugyanazokkal a színészekkel, úgyhogy bízvást jöhetnek. Persze, akik nem látták az 1-et, azok is nyugodtan nézhetik a 2-t, mert a témán kívül nincs összefüggés a kettő között, nem szükséges az első történet ismerete a másodikhoz.
Mindkettő előadást láttam, s valóban a másodiknál az volt az élményem, hogy nulláról indít a szerző, tehát semmiféle folytonosság nincs a történésekben. Zeller a jól bevált sémái mentén ment tovább.
– A szerelem is megihletett már sokakat a világon, attól még azok a történetek sem egy folytatásos regény részei. Zellernél is van A és B variáns.
Beszélgessünk a színházról: menjünk oda vissza, hogy csináltátok a szövegösszemondó próbákat – ez volt a ti A variánsotok a tavaszi karanténra. Most itt vagyunk az újabb lezárásban, mi a B variáns?
Úgy nyitottunk szeptemberben, hogy már benne voltunk a járvány második hullámában. Reményeinkkel ellentétben ijesztően alacsony nézőszámmal indultunk, s bár a számok növekedtek, de nézőink kívánságára már októbertől 200-as, majd novembertől 300-as nézőtérrel játszottunk. Mindent egybevéve 20-25 százalék körüli kihasználtsággal működtünk. Már szeptemberben levettük a műsorról a nagylétszámú darabjainkat. Tehát amelyikben 15-nél több ember dolgozik (színész, műszak, kisegítő), azokat az előadásainkat nem játsszuk. Így nem megy a My Fair Lady, a Mary Page Marlowe, a Legénylakás. A Házassági leckékben van négy színész, a díszlet nem változik, a játszóknál alig több a kiszolgálók száma, tehát valóban covid-kompatibilis előadás. A terveink tekintetében ugyanezt mondhatom. Amivel januárra készülünk, Alan Bennett: Beszélő fejek című műve - monológok. Liptai, Tompos, Alföldi, Pokorny, Sztarenki, Borbás előadásában egy este 3 monológot láthat majd a néző- ha nyitunk egyáltalán januárban - , de egyszerre csak egy ember lesz a színpadon, tehát nem is találkoznak egymással a színészek. Január 9-én és 10-én tervezzük a bemutatókat. Főleg az a nyomasztó, hogy egyáltalán nem látjuk, hol van ennek a rajtunk taposó elefántnak a feje.
Nem tudok nem gondolni arra, hogy most egy magánszínházban beszélgetünk, s abszolút a te bőrödre megy ez a covidos helyzet. Mi erre nézvést a stratégiád?
– Mindannyiunk bőrére megy. Nagyon ijesztő, hogy nem látunk előre, mindenesetre óvatosnak kell lennünk. Nem lesz “kejfeljancsi” feltámadás. A nézők lassan térnek majd vissza, sokan hiányozni is fognak kezdetben. Ehhez mérten kell tervezni. Össze kell húzni magunkat, a lehető legkevesebb emberrel kell majd színházat csinálni. Bizony most már nem 14 díszítőt foglalkoztatunk, hanem csak 8-at. Egyébként is sokat kellett karcsúsítanunk a működésünkön, meg kellett húzni a nadrágszíjat. Ez áldozatokkal járt, munkahelyeket kellett megszüntetni, fizetéseket csökkenteni. Csak reménykedünk abban, hogy a többlettámogatási rendszerben nekünk jutó összeget jövőre is megkapjuk, hogy nem lehetetlenül el a működésünk.
Addig maradnak a szövegösszemondó próbák?
– Igen, tervezzük a tavaszi szövegösszemondók mintájára nem jogdíjköteles darabok bemutatását is, felolvasószínházi jelleggel. Azonban a legújabb fejlemények alapján vannak jó híreim is: november 19-én Woody Allen New York-i komédiája lesz az online térben elérhető 27 órán keresztül a Színház Tv közvetítésével. Hasonló streamelést tervezünk még David Lindsay Abbaire: Jó emberek darabjából Básti Juli, Szervét Tibor, Parti Nóra főszereplésével, Shakespeare Sok hűhó semmiért című előadásunkból Pokorny Lia, Schmied Zoltán, Magyar Attila és az egész társulat szereplésével, valamint tervezzük az ..és Rómeó és Júlia előadásának műsorra tűzését, melyet Nagy Kálózy Eszter és Rudolf Péter játszanak, ki tudja már mióta, hatalmas sikerrel. Molnár Ferenc Delila című előadásunkat pedig Balsai Móni, Stohl András, Trokán Nóra, Magyar Attila főszereplésével on demand tesszük elérhetővé, tehát időhatár nélkül nézhető lesz az E- Színház felületén. A honlapunkon és a Facebook oldalunkon mindig naprakész információkkal szolgálunk majd.
-
Művészek írták
Kurázsi mama – háborúink krónikája
A 2022-es Bakkhánsnők kapcsán írtam Terzopuloszról, a rendezőről: „Berlinben, Heiner Müller korszakos színházcsinálóval indult a 70-es években. Vele hozta létre 1994-ben a Nemzetközi Színházi Olimpiát, amit a tervek szerint jövőre Magyarország rendez meg. Terzopulosz mostani rendezése jó előjel.” Az általa keltett előérzet beteljesedett. 2024-ben Kurázsi mama is olyan nagyformátumú előadás, ami többet jelent önmagánál. Szegő György -
Művészek írták
Pinokkió
A Vígszínháznál mese-musicalben Presser Gábor-Sztevanovity Dusán 35 éve töretlen sikerű A padlás musicalje a mérce. És ezzel is konferálták fel most a Karácsony előtt műsorra tűzött Pinokkiót. Szegő György -
Művészek írták
Abszurd királyság
A Műcsarnok abban a reményben vette fel idei programjába az Übü király drámához köthető, élményszerű ugyanakkor informatív tárlatát, hogy az a kánont szélesíti és bizonnyal „művészetet művészettel csináló” kiállítás. Új kutatásokat prezentál: látványos módon.