Hírek
Kilenc év alatt kétszer is elnyerted az évad Legjobb női táncművésze díjat. Ezúttal számítottál rá?
Egyáltalán nem. Úgy éreztem, hogy mivel már egyszer elismerte ilyesformán a teljesítményemet a közönség, újra nem fogok díjat nyerni. Nagyon meglepődtem, de ennek tükrében ez talán még nagyobb öröm és elismerés, mint az előző. Művészként valahol mindannyian vágyunk rá, hogy a közönség visszacsatolást küldjön számunkra. Mindig öröm, ha elismerik a befektetett munkát.
Mi lehet az oka, hogy újra felfigyelt rád a közönség?
Nagyon szerettem a Bánk bánban Gertrúdot táncolni, rendkívül erős karakter az övé. Ebben az előadásban született meg a kedvenc duettem, amelyet Földesi Milánnal táncoltam és nagyon közel állt a szívemhez. Imádtam és ezt szerintem látta a közönség. Továbbá biztosan sokat számít, hogy két előadásban is közreműködtem társkoreográfusként; ez adott a munkámhoz egy kis pluszt az egyébként is kiváló szerepek mellé. Boldog vagyok, amiért ennek az évnek köszönhetően társkoreográfusként is bekerültem a köztudatba.
A Kecskemét City Balettnél te vagy az egyetlen, aki az első mérföldkövek lefektetése óta itt van. Mit gondolsz, mi vár rád az idei évadban?
Valóban itt vagyok az eleje óta, ez lesz a tizedik évem, ami hihetetlenül hangzik. Eddig minden év tartogatott számomra valamilyen kiugró, nagyobb feladatot. Arra számítok, hogy a jubileumi évemben is remek lehetőségeket kapok majd Dórától.
Mesélj az elmúlt kilenc évről!
Én úgy látom, hogy már az eleje óta, folyamatosan növekszünk. Nem igazán emlékszem olyan évadra, amikor stagnálást tapasztaltam volna, évről évre lépünk előbbre. Számomra az elmúlt kilenc év a teljes szakmai fejlődést jelenti. Amit itt kaptam, attól lettem az, aki vagyok. Minden évadban olyan feladatokat kapok, amelyek lehetőséget adnak arra, hogy újra és újra túlszárnyaljam magam. Azért vagyok itt kilenc éve, és azért kezdem meg itt hamarosan a tizedik évemet, mert máshol nem tudnám elképzelni az ilyesfajta fejlődést. Sehol nem kaptam volna meg azt a fejlődési lehetőséget emberileg és művészileg, amelyet Dóra biztosított nekem.
Ez idő alatt a Kecskemét City Balett a nemzetközi köztudatba is bekerült, erről az elmúlt évadban újra megbizonyosodhattatok.
Immáron kilencedik éve hirdetünk meg próbatáncot, és valóban elképesztő, milyen csodálatos táncosok érkeznek hozzánk évről évre. Nem volt ez másképp ezúttal sem. Számtalan professzionális táncművészt fogadtunk, akik nemzetközi szinten elismertek és nem egy műhelyből, vagy iskolákból érkeztek hozzánk. Ez egy hihetetlenül jó visszacsatolás a számunkra, hiszen így biztosan tudjuk, a szakmában elismert név a Kecskemét City Balett.
A 2021/22-es évad a Kecskeméti Nemzeti Színház minden tagozatára nagy terhet és feladatokat mért. A balett-tagozat túlszárnyalta önmagát?
Eddig minden évad után azt éreztem, hogy ennél többet már nem tudnék dolgozni, próbálni, gyakorolni. Aztán jött a 125. évad, ami minden eddigit túlszárnyalt! Száznegyven előadás, különböző műfajok: operett, musical, zenés színmű, két táncszínházi bemutató, megjelenés külső helyszíneken, a fővárosban és külföldön, valamint különféle együttműködések. Ezúttal tényleg úgy érzem, hogy ez volt a legdurvább évadom és évadunk.
Ott tartasz most a karrieredben, ahol szeretnél?
Úgy érzem, szakmailag most vagyok a csúcson. Egy táncművésznek viszonylag rövid a szakmai pályája aktív táncosként, épp ezért közel a harminchoz úgy érzem, nem lehetek csalódott, hiszen bőven van mit felmutatnom. Nagyszerű szerepeket táncolhattam el eddig és most már azt is kijelenthetem, hogy kellő rutinnal és tapasztalattal rendelkezem. Néhány évvel ezelőtt bizonyos karaktereknél még úgy éreztem, nem tudom lelkileg teljesen átadni, amit szeretnék, hiába gyakoroltam rengeteget a tánctechnikai részét. Ahhoz kellett ez a kilenc év, hogy mára ezeket a szerepeket a tapasztalataimból, az életemből merítkezve tudjam megformálni.
Egy táncművész éppúgy, mint az ember, szakmailag évről évre érettebbé válik. Fogalmazhatunk úgy, hogy mostanra „nőttél fel” igazán a nagy szerepekhez?
Abszolút! Úgy érzem, most már bármilyen szerep jön velem szembe, hideg fejjel tudok hozzányúlni, nem a fiatal csapongó énemmel. Táncművészként most tartok ott, hogy a testem fizikailag is bírja a terhelést, valamint fejben is úgy tudom összerakni a szerepeket, ahogyan szeretném. Arra gondolni sem mertem soha, hogy 29 évesen nem csupán a tánc, hanem a koreografálás lehetősége is adott lesz számomra. Ha mindezt számításba veszem, úgy gondolom, mindent elértem, amit eddigre szerettem volna. Szeretnék a későbbiekben ezen az úton továbbhaladni: amikor táncosként már nem tudok brillírozni, szívesen folytatnám koreográfusként.
A nyáron azért jutott időd a pihenésre?
Mondjuk ki, munkamániás vagyok, így ha van is némi szabadidőm, inkább az aktív pihenést választom. Sosem töltött fel igazán, amikor nem csináltam semmit, csak teltek a napjaim. Ehelyett inkább tanítok, kurzusokat tartok, és szerencsére idén is bőven akadtak előadások is a nyáron. Ettől függetlenül próbáltam időt szakítani a tényleges pihenésre, viszont engem már az is feltölt, ha a színházon kívül, más közösségben, más helyszínen dolgozhatok. Úgy érzem, az új dolgok és impulzusok, amelyek igazán pihentetőek a számomra. Ezekkel próbáltam feltölteni magam a nyáron.
-
Művészek írták
Kurázsi mama – háborúink krónikája
A 2022-es Bakkhánsnők kapcsán írtam Terzopuloszról, a rendezőről: „Berlinben, Heiner Müller korszakos színházcsinálóval indult a 70-es években. Vele hozta létre 1994-ben a Nemzetközi Színházi Olimpiát, amit a tervek szerint jövőre Magyarország rendez meg. Terzopulosz mostani rendezése jó előjel.” Az általa keltett előérzet beteljesedett. 2024-ben Kurázsi mama is olyan nagyformátumú előadás, ami többet jelent önmagánál. Szegő György -
Művészek írták
Pinokkió
A Vígszínháznál mese-musicalben Presser Gábor-Sztevanovity Dusán 35 éve töretlen sikerű A padlás musicalje a mérce. És ezzel is konferálták fel most a Karácsony előtt műsorra tűzött Pinokkiót. Szegő György -
Művészek írták
Abszurd királyság
A Műcsarnok abban a reményben vette fel idei programjába az Übü király drámához köthető, élményszerű ugyanakkor informatív tárlatát, hogy az a kánont szélesíti és bizonnyal „művészetet művészettel csináló” kiállítás. Új kutatásokat prezentál: látványos módon.